Wydział Sztuki - Wystawa fotografii i instalacji Anny Panek-Kusz w Galerii Level 2 CSW ArtLAB

Wydział Sztuki Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach

Wystawa fotografii i instalacji Anny Panek-Kusz w Galerii Level 2 CSW ArtLAB

Władze Wydziału Sztuki oraz Instytutu Sztuk Wizualnych Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach uprzejmie zapraszają na wystawę fotografii i instalacji Anny Panek-Kusz. Wernisaż wystawy odbędzie się w środę, 29 maja 2024 r. o godz. 13.00 w Galerii Level 2 Centrum Sztuki Współczesnej ArtLAB Wydziału Sztuki UJK w Kielcach przy ul. Podklasztornej 117 . Prace artystki będzie można oglądać w przestrzeniach Instytutu Sztuk Wizualnych do 23 czerwca 2024 r. Kuratorem wystawy jest dr Maciej Zdanowicz.

Twórczość Anny Panek-Kusz koncentruje się wokół fotografii, medium, które w jej rękach, oku zmienia swój czysto dokumentalny charakter, stając się formą notacji zawieszoną ponad przestrzenią i czasem. Elementy najbliższego otoczenia, osadzonego na granicy Polski i Niemiec to Odra, most łączący dwa przeciwległe miasta i państwa, dwojakość estetyk, a w niewidocznej warstwie styk różnych perspektyw społecznych, politycznych, kulturowych. Drugi brzeg rzeki, bliskość Frankfurtu widzianego z prowadzonej przez autorkę słubickiej Galerii OKNO określa przedziwną perspektywę, na wskroś istniejącym podziałom. Przekraczanie granicy w Słubicach staje się prostym aktem, polegającym na codziennym przejściu mostem, czasem nawet kilkakrotnym, również spojrzeniem, czasem tylko chwilowym zerknięciem na drugą stronę, zasłyszeniem dzwonu, kurantu z frankfurckiej starówki. Doświadczanie graniczności zachodzi tu na wielu poziomach, budując sytuacje przechodniości, przeistoczenia, diametralnej zmiany, a czasem zawieszenia, bycia ponad wszystkim.

Nakreślone tu aspekty tworzą świat odniesień Panek-Kusz, w którym charakterystycznym elementem jej działań artystycznych jest transgresja, jej doznawanie w różnych aspektach życia. Stosowana przez artystkę fotografia, w swej istocie ujmująca materialny wymiar rzeczywistości, jako zapis światłem na czułej powierzchni odbicia jest metafizyką w czystej postaci, przekroczeniem, polegającym na wyjściu z tego, co przestrzenne, namacalne na pozornie tylko dwuwymiarową notację. Niejednokrotnie płaska odbitka jest początkiem pełnowymiarowego obiektu, instalacji, wkroczeniem w nowe medium. W jej pracach wychodzących z zapisów pejzażu, jak i człowieka, to co fizyczne zaciera swą namacalną postać, emanując przedziwną aurą, dokonując sugestywnego zwrotu ku temu, co trudne do określenia słowami, a co wymaga osobistego spotkania z jej twórczością, znalezienia w sobie stanu pomiędzy widzeniem i odczuwaniem.

Anna Panek-Kusz (1975), artystka wizualna pracująca w obszarze fotografii, sztuki obiektu, absolwentka Wydziału Komunikacji Multimedialnej Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (obecnie Uniwersytetu Artystycznego im Magdaleny Abakanowicz). Od 2002 r. kuratorka Galerii OKNO Słubickiego Miejskiego Ośrodka Kultury, o autorskim wymiarze programowym, ukierunkowanym na ukazywanie najnowszych zjawisk w obszarze sztuki fotografii, nowych mediów, aspektu transgraniczności, wynikającej ze specyfiki miejsca, w którym funkcjonuje instytucja. Kuratorka Międzynarodowego Festiwalu Nowej Sztuki „lAbiRynT”, międzynarodowego wydarzenia, o istotnym znaczeniu dla współczesnego życia artystycznego i jego przejawów, o charakterze intermedialnym, multimedialnym, transmedialnym, za który w 2024 r. została odznaczona Dyplomem Europejskim Kraju Związkowego Brandenburgia. Aktywnie włącza się w integrację i aktywizację lokalnych środowisk kulturalno-artystycznych, za co w 2005 r. odebrała wyróżnienie w dziedzinie kultury, a w 2006 r. została uhonorowana medalem marszałka woj. lubuskiego i tytułem „Lubuski Animator Kultury”. Jej rolę w kształtowaniu kultury na pograniczu polsko-niemieckim docenił również Land Brandenburgia, przyznając w 2014 roku order za szczególne osiągnięcia. Swoje prace wystawiała w Polsce i za granicą. Jej główne realizacje autorskie to „Formy”, „Ikony”, „Kim jesteś, o czym marzysz?”, „Genesis”, „Od nieistnienia do zaistnienia”, „Synteza symetrii”, „Wielowymiarowość kadru”.

 

Skip to content