Wydział Sztuki - ☞ZAPROSZENIE: wernisaż wystawy Elizy Kozielewskiej oraz Mikołaja Dymowskiego pt. „Formy codzienności. Różnica i rytuał”

☞ZAPROSZENIE: wernisaż wystawy Elizy Kozielewskiej oraz Mikołaja Dymowskiego pt. „Formy codzienności. Różnica i rytuał”

Dyrektor Muzeum Historii Kielc
oraz Władze Wydziału Sztuki
Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
serdecznie zapraszają na wernisaż wystawy
Elizy Kozielewskiej oraz Mikołaja Dymowskiego
pt. „Formy codzienności. Różnica i rytuał”,
który odbędzie się 16 grudnia 2025 o godz.17:00
w Małej Galerii Muzeum Historii Kielc
przy ul. Świętego Leonarda 4 w Kielcach.

Wystawa „Formy codzienności. Różnica i rytuał” łączy dwie pozornie odmienne postawy twórcze: malarsko-graficzne rozważania Elizy Kozielewskiej oraz projektową kolekcję stołów Mikołaja Dymowskiego-MOTE. Punktem wspólnym staje się tu codzienność- zarówno jako obszar filozoficznej refleksji, jak i konkretne, materialne doświadczenie: obraz, który oglądamy, i stół, przy którym żyjemy.

Eliza Kozielewska prezentuje dwa cykle: malarski „Synteza codzienności” oraz najnowszy cykl plakatowy „różnica i powtórzenie”. Ich źródłem są rozważania nad neuroestetyką i biologicznym odbiorem obrazu, a także nad filozofią powtórzenia Gillesa Deleuze’a. Artystka pyta, jak wizualizować zagadnienia filozoficzne, by nie zagubić się w meandrach abstrakcyjnych pojęć. Odpowiada poprzez język geometrii i redukcji- formy bliskie abstrakcji stają się nośnikiem nie tylko kompozycji, lecz także idei. W plakatach pojawiają się cytaty z „Różnicy i powtórzenia”, zestawione z precyzyjnymi układami figur. Powtórzenie, kopia, symulakrum, różnica- przechodzą z poziomu tekstu w poziom formy. Gruba linia, kontrast czerni i bieli, napięcie między elementami, to narzędzia porządkowania doświadczenia i jednocześnie jego problematyzowania. Obrazy i plakaty nie ilustrują filozofii, lecz próbują ją przeżyć wzrokiem.

Druga część ekspozycji tworzy projekt MOTE Mikołaja Dymowskiego, projekt stołu, który łączy ponadczasową formę, funkcjonalność i technologię. Tu również punktem wyjścia jest codzienność, ale rozumiana dosłownie: jako rytm dnia, zmieniające się potrzeby, gęstość życiowych sytuacji. Stół wykonany z litego drewna, o harmonijnych proporcjach i miękko poprowadzonych liniach, projektowany z myślą o relacjach międzyludzkich. Rozkładany blat, szuflada z mediaportami, ukryte pod blatem gniazda i ładowarki indukcyjne sprawiają, że MOTE staje się meblem dla współczesności: jednocześnie miejscem pracy, nauki, spotkań, wspólnych posiłków i chwil milczenia.
W projekcie istotna jest także odpowiedzialność materiałowa, wybór litego drewna z certyfikowanych źródeł, trwałość, możliwość „przechodzenia” mebla między pokoleniami. To design, który nie podąża za sezonową modą, lecz próbuje wyznaczyć ramy spokojnego, długiego użytkowania.

Wspólnym mianownikiem prac Elizy Kozielewskiej i Mikołaja Dymowskiego jest myślenie o formie jako miejscu spotkania: między teorią a praktyką, abstrakcją a użytkowością, osobistym doświadczeniem a życiem wspólnoty. U Kozielewskiej powtarzające się figury i struktury budują pole dla pytań o to, jak widzimy, co uznajemy za „to samo” i „inne”. U Dymowskiego powracającym motywem jest stół, centrum domu, pracy i relacji, poddany projektowej destylacji i wyposażony w rozwiązania odpowiadające współczesnemu tempu życia.
Oboje twórcy są dydaktykami Wydziału Sztuki Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach. Wystawa pokazuje więc nie tylko ich indywidualne praktyki, lecz także sposób myślenia, który przenika proces kształcenia: wrażliwość na strukturę, funkcję, materiał, a zarazem gotowość do łączenia sfery teoretycznej z konkretnym doświadczeniem odbiorcy i użytkownika.
„Formy codzienności. Różnica i rytuał” to propozycja, by przyjrzeć się dwóm biegunom: obrazowi, który przetwarza nasze myślenie, i stołowi, który organizuje naszą obecność w świecie. Między nimi rozpięta jest opowieść o tym, jak sztuka i design mogą porządkować, komplikować i na nowo definiować to, co (pozornie) zwykłe.

Mikołaj Dymowski
Projektant wzornictwa przemysłowego, dyrektor kreatywny marki laatka oraz wykładowca na Wydziale Sztuki UJK w Kielcach na kierunkach Design i Design Społeczny. Absolwent Royal College of Art oraz Imperial College London. Doświadczenie zdobywał m.in. w londyńskiej agencji projektowej tangerine, projektując dla marek takich jak Nikon, Toyota, British Airways, Lufthansa czy Królewska Mennica, a także jako Design Associate w Royal College of Art w interdyscyplinarnym zespole badawczym dla firmy Huawei. Odbył staże w studiach projektowych w Pekinie oraz w Studiu Rygalik. Prowadzi własne studio projektowe, realizując projekty głównie dla sektora mebli premium; jego realizacje były nagradzane (m.in. Red Dot Design Award, iF Design Award) i prezentowane w muzeach designu w Nowym Jorku, Londynie i Mediolanie. Członek Stowarzyszenia Projektantów Form Przemysłowych.

dr Eliza Kozielewska
Graficzka, malarka i projektantka, wykładowczyni na Wydziale Sztuki UJK w Kielcach na kierunkach Grafika i Sztuki Plastyczne. Absolwentka Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie zrealizowała dyplom „Hipertekst Cortázara” w Pracowni Projektowania Książki (promotor: dr Dorota Ogonowska) z aneksem w pracowni serigrafii prof. Marcina Surzyckiego. Doktorat – cykl malarski „Synteza codzienności” – obroniła w Instytucie Sztuk Pięknych (obecnie Instytut Sztuk Wizualnych) UJK w Kielcach pod kierunkiem prof. zw. dr hab. Urszuli Ślusarczyk. W swojej praktyce łączy grafikę, projektowanie graficzne, komiks i malarstwo, odwołując się do konceptualizmu, pop-artu i neuroestetyki, a także do współczesnych teorii percepcji obrazu.


„Formy codzienności. Różnica i rytuał”
malarstwo i plakat Elizy Kozielewskiej
oraz stół MOTE Mikołaja Dymowskiego

wernisaż: 16.12.2025, godz. 17:00
Mała Galeria Muzeum Historii Kielc,
ul. Św. Leonarda 4, Kielce
wystawa czynna do 30.12.2025
wstęp wolny

 wydarzenie fb

Przejdź do treści