Wydział Sztuki - Postępowania w przewodach doktorskich – nowe przepisy

Wydział Sztuki Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach

Postępowania w przewodach doktorskich
– nowe przepisy

 

  • podstawa prawna

  • Wymagania na etapie powołania promotora

    • Wymagane dokumenty
      Osoba ubiegająca się o nadanie stopnia doktora w trybie eksternistycznym przedkłada:Wniosek o wyznaczenie promotora lub promotorów albo promotora i promotora pomocniczego, według wzoru stanowiącego załącznik nr 6 do Regulaminu, Załącznik nr 1a – oświadczenie promotora. Do wniosku o wyznaczenie promotora lub promotorów albo promotora i promotora pomocniczego Kandydat dołącza:
      1. Kwestionariusz osobowy Kandydata, którego wzór stanowi załącznik nr 7 do Regulaminu.
      2. Oryginał lub odpis dyplomu ukończenia jednolitych studiów magisterskich wraz z suplementem albo oryginały lub odpisy dyplomów ukończenia studiów I i II stopnia wraz z suplementami, natomiast w przypadku osoby, o której mowa w § 3 ust. 7, oryginał lub odpis dyplomu ukończenia studiów I stopnia wraz z suplementem, lub zaświadczenie o ukończeniu trzeciego roku jednolitych studiów magisterskich; w przypadku ukończenia studiów za granicą, dokumenty winny być zalegalizowane lub opatrzone apostille, zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami, a także uznane za równoważne odpowiedniemu polskiemu dyplomowi, chyba że przepisy prawa zwalniają z tego ostatniego obowiązku.
      3. Opis aktywności naukowej lub artystycznej Kandydata wraz ze wstępnie sformułowaną koncepcją rozprawy doktorskiej.
      4. Oświadczenie o wyborze dyscypliny dodatkowej stanowiące załącznik nr 8 do Regulaminu.
  • Komisja ds. oceny kandydata

Rada Naukowa powołuje Komisję ds. oceny Kandydata zamierzającego przygotować rozprawę doktorską w trybie eksternistycznym, wskazując osoby pełniące funkcje przewodniczącego i sekretarza.
    • Skład Komisji ds. oceny Kandydata:
      1. przewodniczący – członek Rady Naukowej reprezentujący dyscyplinę, w której Kandydat zamierza przygotować rozprawę doktorską, posiadający co najmniej stopnień doktora habilitowanego.
      2. dwóch członków – członkowie Rady Naukowej reprezentujący daną dyscyplinę, w której Kandydat zamierza przygotować rozprawę doktorską, posiadający co najmniej stopień doktora habilitowanego
    • Zadania Komisji ds. oceny Kandydata:
      1.  ocena wniosku i osiągnięć Kandydata,
      2. poinformowanie Kandydata o terminie i miejscu rozmowy kwalifikacyjnej,
      3. przeprowadzenie rozmowy kwalifikacyjnej z Kandydatem,
      4. ustalenie konieczności uzupełnienia efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomie 8 PRK,
      5. przygotowanie opinii w sprawie Kandydata na podstawie oceny złożonego przez niego
        wniosku, załączonych dokumentów oraz rozmowy kwalifikacyjnej z Kandydatem. Opinia
        Komisji zawiera wyniki weryfikacji posiadania przez Kandydata efektów uczenia się
        na poziomie 8 PRK oraz warunki ich uzupełnienia w oparciu o załącznik nr 9 do Regulaminu,
      6. w przypadku wydania przez Komisję pozytywnej opinii – rekomendacja osoby lub osób
        do pełnienia funkcji promotora lub promotorów albo promotora i promotora
        pomocniczego,
      7. w przypadku istnienia przesłanek do powołania promotora pomocniczego, Komisja winna
        wskazać zakres niezbędnych do przeprowadzenia przy jego udziale badań naukowych;
      8. niezwłoczne przekazanie opinii Przewodniczącemu Rady Naukowej;

Rada Naukowa podejmuje uchwałę w sprawie wyznaczenia promotora lub promotorów albo promotora i promotora pomocniczego na podstawie opinii Komisji ds. oceny Kandydata. W przypadku odmowy powołania promotora lub promotorów albo promotora i promotora pomocniczego, uchwała Rady Naukowej zawiera uzasadnienie wskazujące na przyczynę odmowy.

  • Uczelniany Zespół ds. uzupełniania efektów uczenia się na poziomie 8 PRK

W przypadku stwierdzenia konieczności uzupełnienia efektów uczenia się, ich uzupełnienie odbywa się przed Uczelnianym Zespołem ds. uzupełniania efektów uczenia się na poziomie 8 PRK

  • Skład Uczelnianego Zespołu ds. uzupełniania efektów uczenia się na poziomie 8 PRK:
    1. Przewodniczący – Dyrektor Szkoły Doktorskiej
    2. Zastępca Dyrektora Szkoły Doktorskiej.
    3. Kierownicy sekcji w Szkole Doktorskiej.
    4. Przewodniczący Komisji ds. Jakości Kształcenia w Szkole Doktorskiej.
    5. Kierownik Studium Języków Obcych.
    6. Sekretarz – pracownik Sekcji ds. Doktorantów.
  • Zadania Uczelnianego Zespołu ds. uzupełniania efektów uczenia się na poziomie 8 PRK:

    1. Organizacja i przeprowadzenie wymaganych egzaminów, z wyłączeniem egzaminu z dyscypliny, w której Kandydat ubiega się o nadanie stopnia doktora.
    2. Wydanie zaświadczenia potwierdzającego realizację efektów uczenia się na poziomie 8 PRK, którego wzór stanowi załącznik nr 10 do Regulaminu
  • Wszczęcie postępowania o nadanie stopnia doktora sztuki

Postępowanie w sprawie nadania stopnia doktora wszczyna się na wniosek Kandydata, którego wzór stanowi załącznik nr 11 do Regulaminu.
Wraz z wnioskiem Kandydat składa:
    1. Rozprawę doktorską – w 5 egzemplarzach (w tym 1 w miękkiej oprawie wydrukowany dwustronnie), wraz ze streszczeniem albo opis rozprawy niebędącej pracą pisemną (na zasadach określonych w § 4 ust. 4-5), a także ich wersje elektroniczne zapisane na elektronicznym nośniku danych w formacie PDF
    2. Opinia promotora/promotorów.
    3. Zaświadczenie potwierdzające uzyskanie efektów uczenia się na poziomie 8 PRK (nie dotyczy kandydatów, co do których Komisja ds. oceny Kandydata nie wskazała konieczności uzupełnienia efektów uczenia się na poziomie 8 PRK). Zaświadczenie to wystawia Uczelniany Zespół załącznik nr 9
    4. Certyfikat lub dyplom poświadczający znajomość nowożytnego języka obcego na poziomie co najmniej B2
    5. Dokumenty potwierdzające osiągnięcia naukowe, o których mowa w § 3
    6. w przypadku współautorstwa w publikacjach, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 lit. a i b, lub w dziele artystycznym, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 lit. c – oświadczenia określające indywidualny wkład w ich powstanie, w formie procentowej i opisowej. Wzór oświadczenia stanowi załącznik nr 3 do Regulaminu,
    7. Raport z Jednolitego Systemu Antyplagiatowego,
    8. Oświadczenie ze wskazaniem podmiotu refundującego koszty postępowania w sprawie nadania stopnia doktora załącznik załącznik nr 12.

Po otrzymaniu wniosku, Przewodniczący Rady Naukowej dokonuje oceny formalnej złożonego wniosku wraz z załącznikami, a w przypadku stwierdzenia braków, wzywa wnioskodawcę do ich usunięcia w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 7 dni, z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje odmowę wszczęcia postępowania.
Po zweryfikowaniu spełnienia przez Doktoranta wymagań, o których mowa w § 3, Rada Naukowa podejmuje uchwały w przedmiocie:

  1. przyjęcia wniosku o wszczęcie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora,
  2. wyznaczenia recenzentów rozprawy doktorskiej w postępowaniu o nadanie stopnia doktora, na zasadach określonych w § 6 ust. 1-4,
  3. dopuszczenia do obrony rozprawy doktorskiej,
  4. powołania Komisji Doktorskiej, na zasadach określonych w ust. 14,
  5. przyjęcia obrony rozprawy doktorskiej,
  6. nadania stopnia doktora,
  7. wyróżnienia rozprawy doktorskiej, na wniosek co najmniej dwu recenzentów, zawarty w recenzji lub zgłoszony podczas obrony rozprawy doktorskiej.

Rada Naukowa podejmuje uchwałę w przedmiocie dopuszczenia Doktoranta do obrony rozprawy doktorskiej, o ile co najmniej dwie z recenzji są pozytywne. Niezwłocznie po podjęciu uchwały Przewodniczący Rady Naukowej podpisuje stosowne postanowienie. W przypadku postanowienia o odmowie dopuszczenia do obrony rozprawy doktorskiej postanowienie zawiera uzasadnienie i pouczenie o przysługującym zażaleniu do RDN.

  • Komisja doktorska

Komisja Doktorska

Rada Naukowa może powołać Komisję Doktorską do przeprowadzenia obrony rozprawy doktorskiej.

Komisję Doktorską powołuje się odrębnie dla każdego postępowania w sprawie nadania stopnia doktora, wskazując osoby pełniące funkcję przewodniczącego i sekretarza.

Skład Komisji Doktorskiej:

    1. Przewodniczący – członek Rady Naukowej reprezentujący dyscyplinę, obejmującą zagadnienia naukowe będące przedmiotem rozprawy doktorskiej, posiadający co najmniej stopień doktora habilitowanego.
    2. Recenzenci.
    3. Co najmniej pięciu członków Komisji Doktorskiej, reprezentujących daną dyscyplinę naukową/artystyczną, obejmującą zagadnienia naukowe będące przedmiotem rozprawy doktorskiej, posiadających co najmniej stopień doktora habilitowanego.

W przypadkach uzasadnionych zakresem i tematyką rozprawy doktorskiej Rada Naukowa może powołać na członków Komisji nie więcej niż dwie osoby reprezentujące dyscyplinę/dyscypliny, inne niż ta, w której prowadzone jest postępowanie w sprawie nadania stopnia doktora.

  • Obrona

Przewodniczący Rady Naukowej udostępnia w BIP:

    1. nie później niż 30 dni przed wyznaczonym dniem obrony rozprawy doktorskiej – rozprawę doktorską będącą pracą pisemną wraz z jej streszczeniem albo opis rozprawy doktorskiej niebędącej pracą pisemną oraz recenzje;
    2. nie później niż 10 dni przed wyznaczonym terminem obrony rozprawy doktorskiej – informację o terminie, miejscu i sposobie jej przeprowadzenia.

Dokumenty, o których mowa w ust. 10, niezwłocznie po ich udostępnieniu zamieszcza się w systemie POL-on.Obrona rozprawy doktorskiej może być przeprowadzona podczas posiedzenia Rady Naukowej lub Komisji Doktorskiej, o której mowa w ust. 14, przy udziale promotora lub promotorów oraz co najmniej dwóch recenzentów. Posiedzenia mogą być przeprowadzone w szczególnych przypadkach w formie zdalnej, na podstawie odrębnych przepisów.

Obrona
Ramowy przebieg obrony rozprawy doktorskiej obejmuje następujące etapy:
1. Część jawna:

a) stwierdzenie kworum,
b) przedstawienie sylwetki naukowej Doktoranta przez promotora,
c) przedstawienie głównych założeń rozprawy doktorskiej przez Doktoranta,
d) przedstawienie opinii recenzentów,
e) otwarcie dyskusji z możliwością zadawania pytań przez uczestników obrony,
f) udzielenie odpowiedzi przez Doktoranta,
g) zamknięcie dyskusji i części jawnej przez przewodniczącego.

2. Część niejawna:

a) dyskusja nad obroną i przeprowadzenie głosowania w sprawie przyjęcia obrony,
b) przeliczenie głosów przez sekretarza i przekazanie przewodniczącemu informacji o wyniku głosowania,
c) podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia obrony rozprawy doktorskiej,
d) poddanie pod głosowanie wniosku o wyróżnienie rozprawy doktorskiej, w przypadku zgłoszenia go przez co najmniej dwóch recenzentów.

3. Ogłoszenie wyników głosowania w sprawie przyjęcia obrony przez przewodniczącego.

  • Nadanie stopnia doktora sztuki

Na podstawie uchwały Komisji Doktorskiej w sprawie przyjęcia obrony rozprawy doktorskiej Rada Naukowa wydaje uchwałę w przedmiocie nadania stopnia doktora. W przypadku, gdy w danym postępowaniu nie doszło do powołania Komisji Doktorskiej, obrona odbywa się przed Radą Naukową, która podejmuje uchwały w przedmiocie przyjęcia obrony rozprawy doktorskiej oraz nadania stopnia doktora.

Niezwłocznie po podjęciu przez Radę Naukową uchwały w przedmiocie nadania stopnia doktora, Przewodniczący Rady Naukowej podpisuje stosowną decyzję. W przypadku decyzji o odmowie nadania stopnia doktora, musi ona zawierać uzasadnienie i pouczenie o przysługującym odwołaniu do RDN.

W przypadku wniesienia odwołania od decyzji Przewodniczący Rady Naukowej przekazuje odwołanie do RDN wraz z opinią Rady Naukowej i aktami sprawy w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia odwołania.

Doktorant jest zobowiązany do wypełnienia i dostarczenia:

Skip to content