Międzynarodowy projekt artystyczny pt. „Doświadczanie nowoczesności. Między utopią a antyutopią” w Parku Kultury w Starachowicach
11 września 2022 Jakub MatysDoświadczanie nowoczesności. Między utopią a antyutopią
Rezydencja artystyczna w Parku Sztuki w Starachowicach, 12-18.09.2022 r.
Patronat:
- Fundacja ZW / Archiwum Natalii LL w Toruniu
- Kielce Miasto Kandydat do tytułu Europejskiej Stolicy Kultury 2029
Wystawy towarzyszące:
- Międzynarodowy projekt kuratorski pt. Fullfiled Predictions / Spełniające się przepowiednie, wyłoniony w drodze otwartego naboru, organizowanego przez SGC International, prezentujący współczesną grafikę artystów Białorusi, Indonezji, Holandii, Polski, Ukrainy, Stanów Zjednoczonych
- Wystawa studentów Pracowni struktur intermedialnych i mechanizmów widzenia Wydziału Sztuki UJK w Kielcach dr. Macieja Zdanowicza
Wprowadzenie:
Park Kultury w Starachowicach to miejska instytucja kultury, zlokalizowana w obiekcie pochodzącym z 1950 r., a zaprojektowanym jeszcze w dwudziestoleciu międzywojennym, według modnych ówcześnie wzorców modernistycznych. Budynek jako Dom Społeczny od początku przeznaczono na cele społeczno-kulturalne, starając się sprostać rosnącym potrzebom znaczącego już wtedy miasta Centralnego Okręgu Przemysłowego. II wojna światowa przerwała realizowaną z końcem lat 30tych XX w. inwestycję, lecz nie zaszkodziła jej finalizacji. Gmach wraz z otaczającymi go założeniami zieleni ogrodowej stał się miejscem odpoczynku, rekreacji i koncentracji życia społeczno-kulturalnego.
Zbliżający się remont obiektu staje się okazją nie tylko do zamknięcia pewnego etapu jego funkcjonowania, ale również twórczej refleksji, punktem wyjścia do rozważań na temat modernistycznego dziedzictwa, rewizji leżących u jego podstaw założeń, echa modernizmu w XXI w. Przygotowane do inwestycji puste przestrzenie Parku Kultury odsłaniają pierwotny kształt architektury, uwydatniając charakterystyczne dla czasów nowoczesności rozwiązania, w tym właściwą dla człowieka skalę bryły, przestronność wnętrz, harmonijne zestawienie osi prostych i łukowych rysunku ścian i elewacji, ekonomię dekoracji, przy jednoczesnej jej elegancji, wreszcie rytmiczność układów drzwi i okien z przeplatającym się w nich widokiem dominującej w otoczeniu zieleni. Choć architekt obiektu jest nieznany, nie zachowały się dokumenty świadczące o pierwotnej koncepcji, to mimo wszystko ostateczny efekt realizacji pozwala zaliczyć go do jednych z ciekawszych przykładów architektury modernistycznej COP, a nawet Polski, sytuując go między innymi obok budownictwa Gdyni czy Górnego Śląska (Marcin Furtak, Architektura użyteczności publicznej Starachowic w latach funkcjonowania Centralnego Okręgu Przemysłowego [w:] „Przestrzeń i Forma”, 14/2010, s. 75-90).
Przetrwały charakter obiektu staje się okazją do podjęcia dialogu z zastaną przestrzenią, w odwołaniu zarówno do historii jak i czasów współczesnych. Przez okres jednego tygodnia wnętrza dawnego Domu Społecznego staną się laboratorium, którego efektem będą interwencje artystyczne wpisane nie tylko w jego architekturę, ale również pejzaż społeczno-kulturowy Starachowic. Ta swoistego rodzaju interakcja sztuki i miasta zakłada wejście zaproszonych do projektu uczestników w bezpośredni kontakt z mieszkańcami, którzy pamiętają lata budowy, historię funkcjonowania instytucji, wpisaną w losy lokalnej społeczności ośrodka przemysłowego, z perspektywy m.in. transformacji ustrojowych, gospodarczych, następujących po sobie kryzysów. Artystyczno-badawczy proces wnikania w lokalną historię, atmosferę splecie się z rozważaniami na temat czasu nowoczesności, panujących ówcześnie idei, światopoglądów wyznaczających kierunki rozwoju modernizmu, zarówno w ujęciu lokalnym jak i globalnym. Widzenie tych zagadnień w pewnym odejściu czasowym pozwoli na skonfrontowanie ich z teraźniejszymi doświadczeniami zaproszonych artystów i uczestników wydarzeń. Szerszy ogląd w kontekście pogłębiających się podziałów społecznych, konfliktów zbrojnych, kryzysu klimatycznego, zapaści gospodarczo-ekonomicznej stanie się przyczynkiem do stworzenia swego rodzaju bilansu tego co udało się osiągnąć, a czego nie, co dawało szansę na nowe, lepsze jutro, a co zostało zaprzepaszczone m.in. sprzecznym kursem polityki. Uczestnikom zostaną zaproponowane do rozważenia następujące kwestie: dyskurs z założeniami sztuki i architektury nowoczesnej, historia i specyfika społeczno-kulturowa Starachowic, w tym historia i funkcja gmachu dawnego Domu Społecznego, instytucji kultury w nim ulokowanej, co stanie się interesującym kontekstem do rozważań na temat polityki kulturalno-społecznej awangardy I poł. XX w., w tym społecznych uwarunkowań sztuki. Tym samym w orbicie zainteresowań uczestników projektu znajdą się następujące aspekty sztuki, architektury nowoczesnej jako przykładu estetycznego i ideologicznego programowania społeczeństwa, sztuki, architektury nowoczesnej jako bohatera i świadka historii, społecznych konteksty sztuki, roli sztuki, kultury w społeczeństwie.
Jak mówi kurator projektu, dr Maciej Zdanowicz:
Harmonogram projektu
13.09.2022 przyjazd uczestników rezydencji do Parku Sztuki w Starachowicach (ul. Radomska 21, 27-200 Starachowice)
14.09.2022 (popołudnie) zwiedzanie Starachowic
14-17.09.2022 praca własna uczestników rezydencji w przestrzeniach d. Domu Społecznego
17.09.2022, godz. 16.30 autoprezentacje twórczości artystów biorących udział w projekcie
17.09.2022, godz. 19.00 otwarcie wystawy prezentującej interwencje artystyczne uczestników biorących udział w projekcie
18.09.2022, godz. 10.00 oprowadzanie kuratorskie po powstałej ekspozycji i wystawach towarzyszących połączone z plenerem fotograficznym dla mieszkańców miasta