Wydział Sztuki - dr Marek Kawiorski

Wydział Sztuki Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach

dr Marek Kawiorski

dr Marek Kawiorski (ur. 1977)

Absolwent Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia w Kielcach w klasie skrzypiec. W latach 1999-2004 studiował w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. W roku akademickim 2003/2004 przebywał na stypendium naukowym w Ruprecht-Karls-Universität w Heidelbergu. Od 2004 r. pracuje w Instytucie Muzyki (do 2019 r. Instytut Edukacji Muzycznej) Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, pełniąc w latach 2012-2021 r. funkcję wicedyrektora ds. kształcenia. W 2015 r. uzyskał stopień doktora w dziedzinie sztuk muzycznych, w dyscyplinie kompozycja i teoria muzyki w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Temat pracy doktorskiej: Działalność koncertowa i twórczość skrzypcowa Karola Lipińskiego (promotor prof. dr hab. Krystyna Juszyńska). Jest autorem ośmiu książek w dyscyplinie sztuki muzyczne.

 

Publikacje

Książki:

  1. Słownik polsko- angielski terminów muzycznych, Kielce 2024.
  2. Słownik angielsko-polski terminów muzycznych, Kielce 2023.
  3. Słownik synonimów dla muzyków, Kielce 2021.
  4. Tematyczny Słownik Muzyczny, Kielce 2018.
  5. Technika skrzypcowa w utworach Karola Lipińskiego, Kielce 2017.
  6. Twórczość skrzypcowa Karola Lipińskiego, Kielce 2017.
  7. Działalność koncertowa Karola Lipińskiego, Kielce 2016.
  8. Hortus Musicus. Studia monograficzne nad muzyka XVII i XVIII w., Kielce 2009.

 

Rozdziały w monografiach:

  1. Fakturalno-kontrapunktyczne modyfikacje w <Wariacjach goldbergowskich> BWV 988 Jana Sebastiana Bacha; Music Art XXI Century – History, Theory, Practice: Collection of Materials and Theses XIII; International Scientific and Practical Conference Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University; ISSN 2518-721X, Drohobycz (Ukraina) 2023, s. 4-16.
  2. Mądrawski, M. Kawiorski, Twórczość kompozytorska na akordeon Jerzego Mądrawskiego na podstawie wybranych utworów kameralnych; Drohobych State Ivan Franko Pedagogical University; Music art XXI Century – History, Theory, Practice; Drohobycz (Ukraina) 2016, s. 209-220.
  3. Development of the bow at the turn of the eighteenth and nineteenth centuries, Międzynarodowa sesja naukowa „Вісник Луганського Національного Університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. Мистецька освіта: історія, теоріа, практика”, No. 3 (292) травень 2015, Ługański Uniwersytet Narodowy im. Tarasa Szewczenki” w Ługańsku (Ukraina); Ługańsk (Ukraina) 2015, 138-146.
  4. <Forma sonatowa> i <forma pierwszej części koncertu> w refleksji teoretycznej XVIII i XIX w. [w:] „Музична освіта України: проблеми теорії, методики, пракики”, Drohobycz (Ukraina) 2015, s. 10-25.
  5. Działalność koncertowa Karola Lipińskiego w Galicji [w] Musica Galiciana, t. 14: Kultura muzyczna Galicji w kontekście stosunków polsko-ukraińskich; red. Grzegorz Oliwa; ISBN 978-83-7996-117-7, ISSN 1899-2080; Wydawnictwo Uniwersytetu Reszowskiego, Rzeszów 2014.
  6. Twórczość kompozytorska Kamila Koseckiego jako przykład sukcesu w kształceniu muzycznym [w:] „Perspektywy i zagrożenia kształcenia muzycznego”, red. Ewa Kumik i Grażyna Poraj, wyd. Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi, Łódź 2011, s. 255-262.
  7. Tonalność i technika kontrapunktyczna 6 motetów a cappella G. G. Gorczyckiego [w:] Musica Sacra 5, red. Jacek Bramorski, wyd. Akademia Muzyczna im. S. Moniuszki w Gdańsku, Gdańsk 2010, s. 112-129.

 

Skip to content