mgr Hubert Stachura
– mgr pedagog, absolwent studiów podyplomowych „Arteterapia – sztuka w nauczaniu, wychowaniu i terapii”; artysta tancerz dyplomowany przez Związek Artystów Scen Polskich (ZASP) w Warszawie; menager kultury; reżyser i choreograf widowisk teatralnych i muzycznych. Nauczyciel akademicki w zakresie tańca, choreografii i animacji ruchowej w Instytucie Muzyki na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach. Sędzia Krajowy World Artistic Dance Federation. Członek zwyczajny, trener w Polskiej Federacji Tańca, International Dance Organization i World Artistic Dance Organization.
Jest właścicielem, nauczycielem i głównym choreografem Studio Tańca i Ruchu Scenicznego MIMESIS, które jako społeczność artystyczna, działa nieprzerwanie od 2001 roku. W 2020 r., powołał do życia Fundację Scena MIMESIS, która poszerza horyzont działań społeczności scenicznej MIMESIS o przedsięwzięcia związane z edukacją i kulturą na rzecz społeczności lokalnych, osób zagrożonych wykluczeniem oraz wyrównywaniem szans w dostępie do aktywnego uczestnictwa w kulturze; organizację występów oraz produkcję widowisk tanecznych, muzycznych i teatralnych w oparciu o amatorskie i półamatorskie zespoły artystyczne, prowadzone przez profesjonalną kadrę. W ramach działalności Fundacji powołał do życia Centrum Kultury i Aktywności Scenicznej MIMESIS w Kielcach, w którym sprawuje funkcję dyrektora generalnego i artystycznego.
Przygodę z tańcem rozpoczął w wieku 7 lat, przystępując do zespołu tańca ludowego; później przez kilka lat trenował taniec towarzyski w zakresie tańców latynoamerykańskich i standardowych. Będąc nastolatkiem próbował swoich sił w zespole rock’n’rolla sportowego oraz poznawał popularne style taneczne – jak disco dance, funky, hip-hop, jazz – podczas okazjonalnych warsztatów i eventów. Jego fascynacja ruchem, zaowocowała również treningami akrobatyki i chińskich sztuk walki. Zainteresował się także muzyką i przez dwa lata pobierał lekcje fortepianu oraz teorii muzyki. Tę pasję rozwijał później podczas studiów podyplomowych, gdzie poznał także elementy „Rytmiki Viva” profesor Barbary Gruberne-Biernackiej, które w swojej pracy pedagogicznej wykorzystuje do dziś.
Umiejętności sceniczne w zakresie tańca i ruchu scenicznego, doskonalił pod okiem Elżbiety Pańtak i Grzegorza Pańtaka – dyrektorów i choreografów Kieleckiego Teatru Tańca, w którym spędził kilka lat swojego zawodowego życia, występując w wielu spektaklach teatralnych i estradowych na prestiżowych scenach w kraju i zagranicą. Rozwijał tam technikę jazzową ale też inne style – poznane dzięki współpracy Teatru z choreografami z całego świata – jak modern jazz-underground Thierrego Vergera (występował w jego debiutanckim spektaklu w Polsce pt. „DRAB-ZEEN”) a także balet klasyczny i różne formy tańca współczesnego.
W zakresie produkcji telewizyjnych brał udział między innymi w Koncercie Justyny Steczkowskiej „Femme Fatale” (prod. TVP2), w video clipie „Wszyscy na scenę” Michała Milowicza oraz koncercie promocyjnym jego płyty „Teraz wiem”, w Sopot Festival 2005 z Dodą i Zespołem „Virgin”, w Sopot Festival 2006 w oprawie tanecznej oraz z zespołem „Big Stars”, oraz w teledysku „Gdybym nie zdążył” Andrzeja Piasecznego.
Jeszcze pracując w teatrze, założył własną szkołę tańca, której działalność, po rezygnacji z etatu tancerza zawodowego, kontynuuje po dziś dzień. Wkrótce swój warsztat oraz szkołę, której techniką wiodącą stały się różne odmiany tańca scenicznego, zaczął rozwijać o nowe style, w tym tańce karaibskie. Z Pauliną Snoch-Rutką, utworzyli parę taneczną zdobywając po półrocznej współpracy Wicemistrzostwo Polski w Caribbean Show (wtedy Latin Show) par dorosłych Polskiej Federacji Tańca – członka International Dance Organization; po czym przez kilka lat utrzymywali się w czołówce par dorosłych salsy i caribbean show w Polsce. Style karaibskie na dobre zagościły w jego szkole tańca, a jej uczniowie wielokrotnie stanęli na podium w kategoriach salsa i caribbean show, podczas Mistrzostw Polski i Europy dwóch Międzynarodowych Federacji Tanecznych.
Podobne sukcesy odnoszą prowadzone przez niego zespoły tańca scenicznego. Dzieci i młodzież w stylach jazz, modern i show dance niejednokrotnie święcą triumfy podczas ogólnopolskich i międzynarodowych festiwali i turniejów, zdobywając najwyższe laury, w tym tytuł Mistrzów Polski i Europy.
Doświadczenie w pracy z zespołami teatralnymi, zdobył między innymi dzięki kilkunastoletniej współpracy z Uczniowskim Teatrem „HADES”, działającym przy I LO w Busku-Zdroju. Pełnił tam funkcję reżysera i choreografa, tworząc widowiska oparte na dziełach klasycznych, własnych aranżacjach znanych sztuk, ale też w oparciu o autorskie scenariusze i sztuki teatralne. Współpracował także w tym zakresie z różnymi instytucjami kultury, tworząc widowiska dla zespołów profesjonalnych i półprofesjonalnych, jak teatr Muzyczny w Lublinie czy Filharmonia Świętokrzyska.
Posiada też zdolności plastyczne, co niewątpliwie ma duży wpływ na jego twórczość sceniczną. W czasie studiów dorabiał, malując olejne portrety ślubne. Nieźle też posługuje się techniką akwareli. Dzięki tym zdolnościom i wiedzy, jaką pozyskał kończąc w młodości technikum odzieżowe, posiada umiejętności tworzenia rozbudowanych wizji widowiska i często opracowuje również scenografię i kostiumy, tworzonych przez siebie różnorodnych form scenicznych.
Z Instytutem Muzyki Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach współpracuje od 2016 roku, poszerzając wiedzę studentów w zakresie technik tańca, choreografii, animacji ruchowej, reżyserii ruchu scenicznego a także całościowego tworzenia widowisk muzycznych – począwszy od opracowania koncepcji, stworzenia scenariusza, opracowania scenografii i kostiumów, przez reżyserię, choreografię, aż do realizacji premiery.
Najnowsze realizacje sceniczne w zakresie choreografii i reżyserii:
- Koncert Familijny „Bal Królowej Zimy” (2017, Filharmonia Świętokrzyska) – choreografia i współreżyseria
- Musical „Studenckie Love Story” (2017, Miejska Scena Koncertowa w Kielcach) – choreografia i ruch sceniczny
- Spektakl „Legendy Świętokrzyskie” (2018, Filharmonia Świętokrzyska w Kielcach) – choreografia
- Bajka Muzyczna „Smartfonella” (2019, Scena Wojewódzkiego Domu Kultury w Kielcach) – scenariusz, reżyseria i choreografia
- Musical Familijny „Legenda o Zbóju Madeju” (2019, Scena Wojewódzkiego Domu Kultury w Kielcach) – choreografia
- „ Baśń o prawdzie” (2019, Buskie Samorządowe Centrum Kultury) – reżyseria ruchu scenicznego i choreografia.
- Widowisko muzyczne „Od Opola do San Remo” (2019, Teatr Muzyczny w Lublinie) – choreografia i współreżyseria
- Musical „Hejt” (2020, Centrum Edukacji i Kultury „Szklany Dom” w Ciekotach, nagranie wideo i premiera online) – choreografia
- Bajka Muzyczna „Niezapominajka” (2020, Scena Wojewódzkiego Domu Kultury w Kielcach, media społecznościowe) – scenariusz (pod. red.), reżyseria, choreografia
- Musical „Fraszki – Igraszki” – (2021, Filharmonia Świętokrzyska w Kielcach) – choreografia
- Musical „Disco w ogniu” – (2022, Filharmonia Świętokrzyska w Kielcach) – choreografia, reżyseria ruchu scenicznego
W przygotowaniu:
- Musical „AMOS – historia niemożliwego miasta” (premiera zaplanowana na 2022, Duża Scena Kieleckiego Centrum Kultury) – reżyseria i choreografia