Wydział Sztuki - dr Anna Parkita

Wydział Sztuki Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach

dr Anna Parkita

dr Anna Parkita

dr Anna Parkita (Foto – Przemysław Wierzba)

Anna Parkita – pochodząca z Kielc pianistka, w rodzinnym mieście ukończyła Państwową Szkołę Muzyczną I i II st. im. Ludomira Różyckiego. Absolwentka Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie fortepianu prof. Jerzego Sulikowskiego oraz prof. Jarosława Drzewieckiego. Swoje umiejętności doskonaliła pod kierunkiem wybitnych pianistów Eugena Indjica oraz Philippe’a Entremonta w trakcie studiów podyplomowych w La Schola Cantorum w Paryżu. Od wielu lat współpracuje również z prof. Markiem Mizerą. W roku 2020 uzyskała stopień doktora sztuki nadany przez Senat Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku.

Uczestniczka wielu festiwali i kursów mistrzowskich, podczas których współpracowała z wybitnymi pedagogami, takimi jak: Kevin Kenner, Michaił Woskriesienski, Lidia Grychtołówna, Akiko Ebi czy Andrzej Jasiński.

Laureatka nagród, m.in. takich jak: II nagroda w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym „Music Without Limits” na Litwie (2012), Nagroda Chopinowska przyznana przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina (2013), nagroda „Indywidualność Forum”, którą otrzymała podczas XIII Międzynarodowego Forum Pianistycznego w Sanoku (2018), Nagroda Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej (2022), Nagroda Polskiego Wydawnictwa Muzycznego (2023). Stypendystka Rektora Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. W roku 2022 otrzymała stypendium Ministra Edukacji i Nauki dla Wybitnych Młodych Naukowców oraz „Złoty dyplom” na II Międzynarodowym Konkursie „Muzyczne Orły” w kategorii publikacja naukowa lub popularnonaukowa, zaś w roku 2023 Nagrodę Miasta Kielce za działalność na rzecz kultury oraz statuetkę „Osobowość Roku 2022 Województwa Świętokrzyskiego” w kategorii nauka.

Anna Parkita prowadzi ożywioną działalność koncertową, naukową i redakcyjną. Jako solistka i kameralistka występowała w kraju i za granicą. W roku 2020, nakładem Wydawnictwa DUX ukazała się jej pierwsza solowa płyta „Antoni Kątski Piano Sonatas”. Rok później, razem z wiolonczelistą Przemysławem Wierzbą zarejestrowała wszystkie utwory na wiolonczelę i fortepian Andrzeja Cwojdzińskiego, które znalazły się na płycie „Viae ad fontes – drogi do źródeł” (wyd. Requiem Records). W roku 2022 pianistka wydała trzecią płytę „Meditations” (wyd. DUX) z miniaturami fortepianowymi A. Kątskiego. Rok 2023 przyniósł kolejny album „Cinema Romantico” (wyd. Requiem Records) z kompozycjami na wiolonczelę i fortepian Łukasza Wosia.

 

płyta Antoni Kątski Piano Sonatas
płyta Viae ad fontes – drogi do źródeł

 

Anna Parkita jest autorką monografii naukowej „Antoni Kątski – lew estrady XIX wieku” (wyd. UJK 2021) – pierwszej na rynku pozycji w całości poświęconej temu artyście; współautorką monografii „Cyfrowa przestrzeń kultury i edukacji muzycznej” (wyd. UJK 2018) oraz autorką i współautorką recenzowanych artykułów (wydanych w czasopismach polskich i zagranicznych), m.in. takich jak:

  • Anton de Kontski as an outstanding pianist in the era of socio-cultural changes in the 19th century (“Journal of Liberal Arts and Humanities”, Vol. 2; No. 10; Doi: 10.48150/jlah.v2no10.2021.a6; USA 2021),
  • Educational and Artistic Projects as an Important Element of Educating Future Music Teachers in Poland („Music Science Today: The Permanent And The Changeable Scientific Papers”, 3(11), Daugavpils University Academic Press Saule 2019; ISSN 2501-0344; ISBN 978-9984-14-873-1”; Łotwa 2019).
  • Ilustracyjność w muzyce artystycznej jako sposób kształtowania wyobraźni dziecka, („Zeszyty Wydziału Humanistycznego” nr XV, Edukacja dziecka – konteksty edukacyjne i artystyczne, red. M. Kołodziejski, L. Albanowski, E. Zieja, KPSW, Jelenia Góra 2018).
  • Educating future music teachers in Poland – Theoretical assumptions and examples of good practice (w monografii A Zenepedagógia Mújtja, Jelene És Jövője, red. Váradi Judit – Szűcs Tímea, wyd. Debrecen University Press, t. 7, ISBN 978-963-318-764-7, ss. 274-285; Węgry 2018).
  • Possibilities of introducing a young audience into the world of artistic music („Music Art XXI Century – History, Theory, Practice; collection of scientific papers Institute of Musical Art Drohobych Ivan Franco State Pedagogical University”; Ukraina 2018).
  • Znaczenie muzykoterapii w położnictwie i neonatologii („Pielęgniarstwo XXI wieku” nr II/2018; DOI: 10.2478/pielxxiw-2018-0016).
  • Reminiscencje wojenne w sonatach fortepianowych Sergiusza Prokofiewa („Zeszyty Studenckiego Ruchu Naukowego UJK w Kielcach”, t. XXVI cz. I, Kielce 2017).

Wynikami swoich badań Autorka dzieli się także w trakcie ogólnopolskich i międzynarodowych konferencji naukowo-artystycznych m.in. w Instytucie Sztuki PAN, Daugavpils University (Łotwa), Akademii Sztuki w Szczecinie, czy UJK w Kielcach.

monografia naukowa Antoni Kątski – lew estrady XIX wieku

Zainteresowania artystyczne pianistki koncentrują się w dużej mierze na odkrywaniu i promocji zapomnianej muzyki polskiej. Anna Parkita współpracowała z Narodowym Instytutem Muzyki i Tańca w Warszawie, dla którego w 2019 roku dokonała nagrania utworu Antoniego Kątskiego, wykorzystanego w krótkometrażowym filmie „Antoni Kątski – muzyczna wizytówka” (wyprodukowanego w związku z I Międzynarodowym Konkursem Muzyki Polskiej w Rzeszowie), a także zebrała i przygotowała do druku część dzieł fortepianowych kompozytora (w ramach programu „Białe plamy – muzyka i taniec” 2019/2020). W latach 2020-2021 nakładem Wydawnictwa Ars musica ukazały się opracowane przez nią dwa tomy miniatur fortepianowych Antoniego Kątskiego. W roku 2022 zostały opublikowane trzy wydawnictwa nutowe z twórczością Andrzeja Cwojdzińskiego: Sonata na wiolonczelę i fortepian op. 1, Suita na wiolonczelę i fortepian op. 20 oraz Nokturn na wiolonczelę i fortepian op. 24 pod redakcją Anny Parkity i Przemysława Wierzby (wyd. Ars musica). Pianistka współpracuje również ze współczesnymi kompozytorami, dokonując prawykonań ich utworów podczas festiwali muzycznych i konferencji artystyczno-naukowych.

Zawodowo związana z Instytutem Muzyki Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach (od 2021 roku zatrudniona na stanowisku adiunkta) oraz z Zespołem Państwowych Szkół Muzycznych im. L. Różyckiego w Kielcach.

 

Anna Parkita – a pianist from Kielce, where she graduated Ludomir Różycki State Music School. A graduate of the Feliks Nowowiejski Academy of Music in Bydgoszcz in the piano class of prof. Jerzy Sulikowski and prof. Jarosław Drzewiecki. She improved her skills under the guidance of outstanding pianists Eugen Indjic and Philippe Entremont during postgraduate studies at La Schola Cantorum in Paris. For many years, she has also been cooperating with prof. Marek Mizera. In 2020, she obtained a doctorate in musical arts.

A participant of many festivals and master classes, during which she collaborated with outstanding educators, such as: Kevin Kenner, Mikhail Woskriesienski, Lidia Grychtołówna, Akiko Ebi and Andrzej Jasiński. Winner of awards, such as: 2nd prize in the International Piano Competition „Music Without Limits” in Lithuania (2012), the Chopin Prize awarded by the Fryderyk Chopin Institute (2013), the „Forum Individuality” award, which she received during the 13th International Piano Forum in Sanok (2018). Award of the Director of the Center for Artistic Education (2022), Award of the Polish Music Publishing House (2023). Scholarship holder of the Rector of the Academy of Music in Bydgoszcz. In 2022, she received a scholarship from the Minister of Education and Science for Outstanding Young Scientists and a „Golden Diploma” at the 2nd International Competition „Muzyczne Orły” in the scientific or popular science publication category, and in 2023, the Award of the City of Kielce for her activities in support of culture and the „Personality of the Year” statuette 2022 of the Świętokrzyskie Voivodeship in the science category.

Anna Parkita conducts lively concert, scientific and editorial activities. As a soloist and chamber musician, she has performed in Poland and abroad. She is the author of the scientific monograph “Antoni Kątski – the lion of the 19th century stage” (UJK 2021) and several peer-reviewed articles (published in Polish as well as in foreign journals). In 2020, her first solo album “Antoni Kątski Piano Sonatas” was released by the DUX label. In 2022 in collaboration with cellist Przemysław Wierzba, she recorded works for cello and piano by Andrzej Cwojdziński and released album “Viae ad Fontes – Ways to Sources” (Requiem Records 2022). In 2022, the pianist released her third CD „Meditations” (published by DUX) with piano miniatures by A. Kątski. The year 2023 brought another album „Cinema Romantico” (published by Requiem Records) with compositions for cello and piano by Łukasz Woś.

The pianist collaborates with the Institute of Music and Dance in Warsaw, for which in 2019 she recorded a piece by Antoni Kątski, used in the short film about this artist and also prepared some of the composer’s piano works for print (published by Ars musica). Together with the cellist Przemysław Wierzba, she edited works for cello and piano by Andrzej Cwojdziński (published by Ars musica). Her artistic interests focus largely on discovering and promoting forgotten Polish music. The pianist also collaborates with contemporary composers, giving premieres of their works.

Professionally associated with the Department of Music at the Jan Kochanowski University in Kielce (since 2021 she has been working as an assistant professor) and with the Complex of State Music Schools in Kielce.

 

Powrót

Skip to content