Pracownia projektowania typografii
Prowadzący: dr hab. Paweł Opaliński, prof. UJK
Miejsce realizacji: Sala 106 – Instytut Sztuk Wizualnych UJK
Autorska pracownia doskonaląca umiejętność kreatywnego wykorzystania typografii w projektowaniu wieloaspektowym i przygotowująca do projektowania krojów pism.
Kamila Król – „Edam” (autorski krój pisma)
„Jeśli chcemy rozmawiać z ludźmi, musimy znać ich język. Aby projektować ze zrozumieniem, musimy rozumieć projektowanie” (Erik Speakermann)
Program pracowni – oparty o szerokie spektrum zagadnień naukowych: od historycznych założeń polskiej typografii funkcjonalnej , poprzez kongitywistykę i neuronaukę w relacjach z percepcją pisma i procesami czytania, aż po empatyzację projektów w oparciu o metodyki double diamond i design thinking i metodyki zarządzania projektami – umożliwia osobom studenckim rozwój i doskonalenie kompetencji w kontekście typografii, jak i rozwiązywania złożonych problemów projektowych.
Maja Kucharzak – „Kobro” (autorski krój pisma)
Zuzanna Malec – „Toruń” (autorski krój pisma)
Wiktoria Morawska – „Bowie” (typograficzna charakterystyka postaci)
„Typografia jest formą sztuki samą w sobie. Potrafi przekazać znaczenie i emocje bez użycia słów” ( David Carson )
Anna Mazur – „Lenistwo” (typograficzna wizualizacja pojęcia)
Realizacja w pracowni kolejnych zadań o progresywnym stopniu złożoności – w oparciu o badania własne i eksperymenty twórcze – umożliwia osobom uczestniczącym utrwalanie już zdobytych doświadczeń typograficznych z jednoczesną potrzebą rozwijania nowych kompetencji, diagnozowania ograniczeń języka i znajdowania możliwości ich przekroczenia. To pozwala na rozwój kompetencji w zakresie tworzenia uniwersalnej, ekspresyjnej komunikacji, oddziałującej na widzów niezależnie od granic kulturowych i językowych. Komunikacji, która ma zdolność tworzenia przesłania i tworzenia głębokiej więzi z obserwatorem – bez wypowiadania ani jednego słowa.
Wiktoria Morawska – „Wesele” (projekt wydawniczy)