Postępowania w przewodach doktorskich
– nowe przepisy
-
podstawa prawna
Uchwała nr 107/2023 Senatu Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach z dnia 28 września 2023 roku zmieniająca uchwałę nr 5/2021 Senatu Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach z dnia 28 stycznia 2021 roku w sprawie wprowadzenia Regulaminu określającego zasady i tryb postępowania w sprawie nadania stopnia doktora w dyscyplinie
Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 15 września 2017 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 14 listopada 2018 r. w sprawie charakterystyk drugiego stopnia efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomach 6–8 Polskiej Ramy Kwalifikacji
-
Wymagania na etapie powołania promotora
- Wymagane dokumenty
Osoba ubiegająca się o nadanie stopnia doktora w trybie eksternistycznym przedkłada:Wniosek o wyznaczenie promotora lub promotorów albo promotora i promotora pomocniczego, według wzoru stanowiącego załącznik nr 6 do Regulaminu, Załącznik nr 1a – oświadczenie promotora. Do wniosku o wyznaczenie promotora lub promotorów albo promotora i promotora pomocniczego Kandydat dołącza:
- Wymagane dokumenty
-
-
- Kwestionariusz osobowy Kandydata, którego wzór stanowi załącznik nr 7 do Regulaminu.
- Oryginał lub odpis dyplomu ukończenia jednolitych studiów magisterskich wraz z suplementem albo oryginały lub odpisy dyplomów ukończenia studiów I i II stopnia wraz z suplementami, natomiast w przypadku osoby, o której mowa w § 3 ust. 7, oryginał lub odpis dyplomu ukończenia studiów I stopnia wraz z suplementem, lub zaświadczenie o ukończeniu trzeciego roku jednolitych studiów magisterskich; w przypadku ukończenia studiów za granicą, dokumenty winny być zalegalizowane lub opatrzone apostille, zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami, a także uznane za równoważne odpowiedniemu polskiemu dyplomowi, chyba że przepisy prawa zwalniają z tego ostatniego obowiązku.
- Opis aktywności naukowej lub artystycznej Kandydata wraz ze wstępnie sformułowaną koncepcją rozprawy doktorskiej.
- Oświadczenie o wyborze dyscypliny dodatkowej stanowiące załącznik nr 8 do Regulaminu.
-
-
Komisja ds. oceny kandydata
-
- Skład Komisji ds. oceny Kandydata:
-
-
- przewodniczący – członek Rady Naukowej reprezentujący dyscyplinę, w której Kandydat zamierza przygotować rozprawę doktorską, posiadający co najmniej stopnień doktora habilitowanego.
- dwóch członków – członkowie Rady Naukowej reprezentujący daną dyscyplinę, w której Kandydat zamierza przygotować rozprawę doktorską, posiadający co najmniej stopień doktora habilitowanego
-
-
- Zadania Komisji ds. oceny Kandydata:
-
-
- ocena wniosku i osiągnięć Kandydata,
- poinformowanie Kandydata o terminie i miejscu rozmowy kwalifikacyjnej,
- przeprowadzenie rozmowy kwalifikacyjnej z Kandydatem,
- ustalenie konieczności uzupełnienia efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomie 8 PRK,
- przygotowanie opinii w sprawie Kandydata na podstawie oceny złożonego przez niego
wniosku, załączonych dokumentów oraz rozmowy kwalifikacyjnej z Kandydatem. Opinia
Komisji zawiera wyniki weryfikacji posiadania przez Kandydata efektów uczenia się
na poziomie 8 PRK oraz warunki ich uzupełnienia w oparciu o załącznik nr 9 do Regulaminu, - w przypadku wydania przez Komisję pozytywnej opinii – rekomendacja osoby lub osób
do pełnienia funkcji promotora lub promotorów albo promotora i promotora
pomocniczego, - w przypadku istnienia przesłanek do powołania promotora pomocniczego, Komisja winna
wskazać zakres niezbędnych do przeprowadzenia przy jego udziale badań naukowych; - niezwłoczne przekazanie opinii Przewodniczącemu Rady Naukowej;
-
Rada Naukowa podejmuje uchwałę w sprawie wyznaczenia promotora lub promotorów albo promotora i promotora pomocniczego na podstawie opinii Komisji ds. oceny Kandydata. W przypadku odmowy powołania promotora lub promotorów albo promotora i promotora pomocniczego, uchwała Rady Naukowej zawiera uzasadnienie wskazujące na przyczynę odmowy.
-
Uczelniany Zespół ds. uzupełniania efektów uczenia się na poziomie 8 PRK
W przypadku stwierdzenia konieczności uzupełnienia efektów uczenia się, ich uzupełnienie odbywa się przed Uczelnianym Zespołem ds. uzupełniania efektów uczenia się na poziomie 8 PRK
- Skład Uczelnianego Zespołu ds. uzupełniania efektów uczenia się na poziomie 8 PRK:
- Przewodniczący – Dyrektor Szkoły Doktorskiej
- Zastępca Dyrektora Szkoły Doktorskiej.
- Kierownicy sekcji w Szkole Doktorskiej.
- Przewodniczący Komisji ds. Jakości Kształcenia w Szkole Doktorskiej.
- Kierownik Studium Języków Obcych.
- Sekretarz – pracownik Sekcji ds. Doktorantów.
- Zadania Uczelnianego Zespołu ds. uzupełniania efektów uczenia się na poziomie 8 PRK:
- Organizacja i przeprowadzenie wymaganych egzaminów, z wyłączeniem egzaminu z dyscypliny, w której Kandydat ubiega się o nadanie stopnia doktora.
- Wydanie zaświadczenia potwierdzającego realizację efektów uczenia się na poziomie 8 PRK, którego wzór stanowi załącznik nr 10 do Regulaminu
-
Wszczęcie postępowania o nadanie stopnia doktora sztuki
Wraz z wnioskiem Kandydat składa:
-
- Rozprawę doktorską – w 5 egzemplarzach (w tym 1 w miękkiej oprawie wydrukowany dwustronnie), wraz ze streszczeniem albo opis rozprawy niebędącej pracą pisemną (na zasadach określonych w § 4 ust. 4-5), a także ich wersje elektroniczne zapisane na elektronicznym nośniku danych w formacie PDF
- Opinia promotora/promotorów.
- Zaświadczenie potwierdzające uzyskanie efektów uczenia się na poziomie 8 PRK (nie dotyczy kandydatów, co do których Komisja ds. oceny Kandydata nie wskazała konieczności uzupełnienia efektów uczenia się na poziomie 8 PRK). Zaświadczenie to wystawia Uczelniany Zespół załącznik nr 9
- Certyfikat lub dyplom poświadczający znajomość nowożytnego języka obcego na poziomie co najmniej B2
- Dokumenty potwierdzające osiągnięcia naukowe, o których mowa w § 3
- w przypadku współautorstwa w publikacjach, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 lit. a i b, lub w dziele artystycznym, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 lit. c – oświadczenia określające indywidualny wkład w ich powstanie, w formie procentowej i opisowej. Wzór oświadczenia stanowi załącznik nr 3 do Regulaminu,
- Raport z Jednolitego Systemu Antyplagiatowego,
- Oświadczenie ze wskazaniem podmiotu refundującego koszty postępowania w sprawie nadania stopnia doktora załącznik załącznik nr 12.
Po otrzymaniu wniosku, Przewodniczący Rady Naukowej dokonuje oceny formalnej złożonego wniosku wraz z załącznikami, a w przypadku stwierdzenia braków, wzywa wnioskodawcę do ich usunięcia w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 7 dni, z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje odmowę wszczęcia postępowania.
Po zweryfikowaniu spełnienia przez Doktoranta wymagań, o których mowa w § 3, Rada Naukowa podejmuje uchwały w przedmiocie:
- przyjęcia wniosku o wszczęcie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora,
- wyznaczenia recenzentów rozprawy doktorskiej w postępowaniu o nadanie stopnia doktora, na zasadach określonych w § 6 ust. 1-4,
- dopuszczenia do obrony rozprawy doktorskiej,
- powołania Komisji Doktorskiej, na zasadach określonych w ust. 14,
- przyjęcia obrony rozprawy doktorskiej,
- nadania stopnia doktora,
- wyróżnienia rozprawy doktorskiej, na wniosek co najmniej dwu recenzentów, zawarty w recenzji lub zgłoszony podczas obrony rozprawy doktorskiej.
Rada Naukowa podejmuje uchwałę w przedmiocie dopuszczenia Doktoranta do obrony rozprawy doktorskiej, o ile co najmniej dwie z recenzji są pozytywne. Niezwłocznie po podjęciu uchwały Przewodniczący Rady Naukowej podpisuje stosowne postanowienie. W przypadku postanowienia o odmowie dopuszczenia do obrony rozprawy doktorskiej postanowienie zawiera uzasadnienie i pouczenie o przysługującym zażaleniu do RDN.
-
Komisja doktorska
Komisja Doktorska
Rada Naukowa może powołać Komisję Doktorską do przeprowadzenia obrony rozprawy doktorskiej.
Komisję Doktorską powołuje się odrębnie dla każdego postępowania w sprawie nadania stopnia doktora, wskazując osoby pełniące funkcję przewodniczącego i sekretarza.
Skład Komisji Doktorskiej:
-
- Przewodniczący – członek Rady Naukowej reprezentujący dyscyplinę, obejmującą zagadnienia naukowe będące przedmiotem rozprawy doktorskiej, posiadający co najmniej stopień doktora habilitowanego.
- Recenzenci.
- Co najmniej pięciu członków Komisji Doktorskiej, reprezentujących daną dyscyplinę naukową/artystyczną, obejmującą zagadnienia naukowe będące przedmiotem rozprawy doktorskiej, posiadających co najmniej stopień doktora habilitowanego.
W przypadkach uzasadnionych zakresem i tematyką rozprawy doktorskiej Rada Naukowa może powołać na członków Komisji nie więcej niż dwie osoby reprezentujące dyscyplinę/dyscypliny, inne niż ta, w której prowadzone jest postępowanie w sprawie nadania stopnia doktora.
-
Obrona
Przewodniczący Rady Naukowej udostępnia w BIP:
-
- nie później niż 30 dni przed wyznaczonym dniem obrony rozprawy doktorskiej – rozprawę doktorską będącą pracą pisemną wraz z jej streszczeniem albo opis rozprawy doktorskiej niebędącej pracą pisemną oraz recenzje;
- nie później niż 10 dni przed wyznaczonym terminem obrony rozprawy doktorskiej – informację o terminie, miejscu i sposobie jej przeprowadzenia.
Dokumenty, o których mowa w ust. 10, niezwłocznie po ich udostępnieniu zamieszcza się w systemie POL-on.Obrona rozprawy doktorskiej może być przeprowadzona podczas posiedzenia Rady Naukowej lub Komisji Doktorskiej, o której mowa w ust. 14, przy udziale promotora lub promotorów oraz co najmniej dwóch recenzentów. Posiedzenia mogą być przeprowadzone w szczególnych przypadkach w formie zdalnej, na podstawie odrębnych przepisów.
Obrona
Ramowy przebieg obrony rozprawy doktorskiej obejmuje następujące etapy:
1. Część jawna:
a) stwierdzenie kworum,
b) przedstawienie sylwetki naukowej Doktoranta przez promotora,
c) przedstawienie głównych założeń rozprawy doktorskiej przez Doktoranta,
d) przedstawienie opinii recenzentów,
e) otwarcie dyskusji z możliwością zadawania pytań przez uczestników obrony,
f) udzielenie odpowiedzi przez Doktoranta,
g) zamknięcie dyskusji i części jawnej przez przewodniczącego.
2. Część niejawna:
a) dyskusja nad obroną i przeprowadzenie głosowania w sprawie przyjęcia obrony,
b) przeliczenie głosów przez sekretarza i przekazanie przewodniczącemu informacji o wyniku głosowania,
c) podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia obrony rozprawy doktorskiej,
d) poddanie pod głosowanie wniosku o wyróżnienie rozprawy doktorskiej, w przypadku zgłoszenia go przez co najmniej dwóch recenzentów.
3. Ogłoszenie wyników głosowania w sprawie przyjęcia obrony przez przewodniczącego.
-
Nadanie stopnia doktora sztuki
Na podstawie uchwały Komisji Doktorskiej w sprawie przyjęcia obrony rozprawy doktorskiej Rada Naukowa wydaje uchwałę w przedmiocie nadania stopnia doktora. W przypadku, gdy w danym postępowaniu nie doszło do powołania Komisji Doktorskiej, obrona odbywa się przed Radą Naukową, która podejmuje uchwały w przedmiocie przyjęcia obrony rozprawy doktorskiej oraz nadania stopnia doktora.
Niezwłocznie po podjęciu przez Radę Naukową uchwały w przedmiocie nadania stopnia doktora, Przewodniczący Rady Naukowej podpisuje stosowną decyzję. W przypadku decyzji o odmowie nadania stopnia doktora, musi ona zawierać uzasadnienie i pouczenie o przysługującym odwołaniu do RDN.
W przypadku wniesienia odwołania od decyzji Przewodniczący Rady Naukowej przekazuje odwołanie do RDN wraz z opinią Rady Naukowej i aktami sprawy w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia odwołania.
Doktorant jest zobowiązany do wypełnienia i dostarczenia:
-
- oświadczenia o samodzielności pracy, oświadczenia o udostępnianiu pracy załącznik
- karty SYNABA http://www.nauka-polska.opi.org.pl/Prace-badawcze-SYNABA.html