Wydział Sztuki - dr inż. Krzysztof Sztekmiler

Wydział Sztuki Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach

dr inż. Krzysztof Sztekmiler

dr inż. Krzysztof Sztekmiler

dr inż. Krzysztof Sztekmiler

Absolwent kierunku Elektronika Politechniki Łódzkiej, gdzie studiował w latach 1976-1981 uzyskując tytuł magistra inżyniera. Równolegle ze studiami technicznymi zdobywał wykształcenie muzyczne w Państwowej Szkole Muzycznej II st. w Pabianicach. W 1983 otrzymał dyplom z wyróżnieniem i rozpoczął studia muzyczne w klasie gitary na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, gdzie w 1988r uzyskał tytuł magistra sztuki. W roku 2022 uzyskał tytuł doktora sztuki w dyscyplinie artystycznej sztuki muzyczne na Wydziale Reżyserii Dźwięku Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Jeszcze w trakcie studiów muzycznych prowadził zespół instrumentów ludowych „Bałałajki” działający przy Wydziale Filologii Rosyjskiej Uniwersytetu Łódzkiego. Dokonał kilku nagrań jako gitarzysta: Koncert g-moll Antonio Vivaldiego na dwie gitary i orkiestrę z Jackiem Dulikowskim i Orkiestrą Polskiego Radia w Łodzi im. Henryka Debicha, oraz partię gitary do serialu Telewizji Polskiej “Modrzejewska” ( 1989 r.) z muzyką Piotra Hertla.

Bezpośrednio po ukończeniu Akademii Muzycznej pracował jako nauczyciel gitary PSM I i II st. w Łodzi, a następnie jako asystent na Wydziale Edukacji Muzycznej Uniwersytetu Łódzkiego. W 1988 r rozpoczął pracę w Akademii Muzycznej w Łodzi, gdzie zajmował się realizacją nagrań, konserwacją i modernizacją sprzętu elektronicznego, oraz prowadzeniem zajęć dydaktycznych z “Technicznych środków nauczania”, później również z „Realizacji nagrań” i „Solfeżu barwy” na Podyplomowych Studiach Muzyki Filmowej (2012). W roku 1997 nagrał muzykę do filmu animowanego Tadeusza Wilkosza i Krystyny Krupskiej-Wysockiej “Mamo czy kury potrafią mówić” zrealizowanego przez Studio Filmowe Se-Ma-For w Łodzi, następnie 1999 r. muzykę do filmu fabularnego “Torowisko” w reżyserii Urszuli Urbaniak, do spektaklu Telewizji Polskiej „Żywot Łazika z Tormesu” w reżyserii Piotra Trzaskalskiego (2000r.), do filmu “ Edi” w reżyserii Piotra Trzaskalskiego (2002r.), oraz 2005 r. muzykę do filmu animowanego “ Ichthys” w reżyserii Marka Skrobeckiego zrealizowanego przez Agencję Produkcji Filmowej Partyflex System Se-ma-for Produkcja Filmowa.

W latach 1999-2006 prowadził kursy realizacji dźwięku organizowanie w Łucznicy przez Centrum Animacji Kultury w Warszawie na których łącznie szkoliło się ok. 250 akustyków z całego kraju. Wtedy też pojawiła się propozycja napisania podręcznika obejmującego najważniejsze zagadnienia z dziedziny realizacji dźwięku. Książka “Podstawy nagłośnienia i realizacji nagrań” jego autorstwa została wydana przez Centrum Animacji Kultury w Warszawie w 2001 roku, doczekała się już czterech wydań – ostatnie zrealizowane przez Wydawnictwa Komunikacji i Łączności w Warszawie.

Nagłaśniał i nagrywał wiele prawykonań utworów współczesnych. W kwietniu 2006r. prapremierę „Pasji wg Judasza i Marii Magdaleny” z muzyką Pawła Łukowca, do słów Henryka Jachimowskiego w wykonaniu Kieleckiego Teatru Tańca, chóru „Fermata”, solistów: Justyny Steczkowskiej i Andrzeja Piaseckiego oraz Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Świętokrzyskiej pod dyrekcją Jacka Rogali. W maju 2011r zarejestrował koncert w 850 rocznicę Poświęcenia Kolegiaty w Tumie, gdzie nastąpiło prawykonanie utworu Krzysztofa Grzeszczaka – „Locus inaestimabilis” na dwa chóry i orkiestrę, koncertu na klawesyn i orkiestrę symfoniczną „Concerto. Re Maggiore” Andrzeja Kwiecińskiego w interpretacji Orkiestry Filharmonii Łódzkiej pod batutą Wojciecha Rodka, oraz prawykonania Koncertu na flet i orkiestrę Pawła Mykietyna. Jest autorem projektu instalacji do interaktywnego odtwarzania utworu Zygmunta Krauze -„ARIA. KOMPOZYCJA PRZESTRZENNO – MUZYCZNA” na 21 źródeł dźwięku uruchamianych ruchem (Wystawa w Muzeum Sztuki w Łodzi). oraz „Spatial-Musical Composition” Zygmunta Krauze z 1968 r w Muzeum Sztuki w Łodzi w ramach wystawy „DŹWIĘKI ELEKTRYCZNEGO CIAŁA. EKSPERYMENTY W SZTUCE I MUZYCE W EUROPIE WSCHODNIEJ 1957-1984”.

Przez cały okres działalności nagłośnił i nagrał ponad 700 koncertów oraz zrealizował ponad 120 płyt CD, w tym: 32 z muzyką kameralną, 11 z muzyką organową, 13 z muzyką na fortepian solo, 10 z muzyką wokalną. 11 z udziałem orkiestry symfonicznej, 7 z muzyką chóralną, 7 z muzyką współczesną, 10 płyt z muzyką gitarową dołączonych do wydawnictw nutowych. Płyty zawierają nagrania wielu wybitnych muzyków takich jak: Joachim Grubich -organy (3 CD), Olga Rusina (3 CD), Maria Korecka-Soszkowska, Marek Mizera -fortepian.i wydane przez renomowane wydawnictwa takie jak: DUX, Sony Music, Warner Music i wiele innych. Zrealizowany przez niego album „Wariacje Goldbergowskie J. S. Bacha” w wersji na trio smyczkowe w 2019 roku zdobył Srebrny Medal w prestiżowym Międzynarodowym Konkursie Płytowym Global Musical Awards w USA. Znalazł się również na liście TOP 10 Autumn 2019 tejże kapituły. Natomiast album „J.S Bach – Suity francuskie” w wykonaniu Lilianny Stawarz – klawesyn otrzymał w 2022r. nagrodę „Fryderyka” w kategorii muzyka dawna.

Za zaangażowanie i wkład w rozwój infrastruktury elektroakustycznej Akademii Muzycznej w Łodzi w roku 2001 został odznaczony Srebrnym Krzyżem Zasługi.

 
Powrót
 

Skip to content