Wydział Sztuki - Pracownia projektowania ergonomicznego

Wydział Sztuki Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach

Pracownia projektowania ergonomicznego

Prowadzący:
dr hab. Anna Miarka, prof UJK

Miejsce realizacji:
Sale 14, 17, 106 Instytutu Sztuk Wizualnych UJK w Kielcach

Najistotniejszym celem zajęć z projektowania ergonomicznego i antropometrii jest przekazanie wiedzy o możliwościach i szeroko rozumianych, potrzebach człowieka. Kształtowanie umiejętności praktycznego stosowania tej wiedzy przy projektowaniu jest naturalną konsekwencją procesu dydaktycznego. Wrażliwość na potrzeby ludzi i uważna obserwacja ich zachowań są dla przyszłego projektanta nieodzowne, dlatego też, tak ważne jest rozwijanie w studentach empatii.
Program dydaktyczny zakłada projektowanie produktów i przestrzeni uwzględniających potrzeby wszystkich potencjalnych użytkowników z wykorzystaniem postulatów projektowania uniwersalnego. Szczególną uwagę poświęcamy na badania i projektowanie na potrzeby dzieci, osób z niepełnosprawnością, osób starszych oraz użytkowników z wyjątkowymi potrzebami. Aby mieć najaktualniejszą wiedzę na temat ich oczekiwań współpracujemy z ośrodkami i instytucjami w których skupiają się użytkownicy o danych potrzebach. Bezpośrednie kontakty z odbiorcami wspomagają proces projektowy i czynią go skuteczniejszym. Badania, analizy, testy na prototypach to główne metody pracy nad kolejnymi projektami. Każde zadanie projektowe kończy się realizacją prototypu, przygotowaniem plansz i prezentacji pokazującej projekt w kontekście użytkownika.
Elementem wyróżniającym pracownię na tle całego kraju jest możliwość korzystania przez studentów z symulatorów: odczuć wieku starczego, otyłości oraz wad wzroku. Dzięki doświadczaniu na własnej skórze problemów dotykających potencjalnych odbiorców studenci mogą realizować parce jeszcze bardziej dostosowane do potrzeb i oczekiwań rynku oraz samych użytkowników.

Prace studenckie:

  1. Zadanie semestralne, projektowe to: „SIEDZISKO DLA …” – wykonywane zespołowo (do dwóch osób w zespole). Realizując ćwiczenie należy zaprojektować prototyp siedziska przeznaczonego dla wybranej grupy użytkownikó Projekt powinna poprzedzić analiza antropometryczna i koncepcja projektowa wykonana w skali 1:1 z materiału zastępczego np. tektura falista. Bardzo ważne jest przygotowanie projektu siedziska przeznaczonego dla konkretnej grupy użytkowników docelowych, miejsca, czy szczególnego procesu użytkowego, dlatego też należy przeprowadzić analizę rozwiązań pokrewnych z określeniem potrzeb konkretnego użytkownika (grupy docelowej) oraz projektowanego procesu użytkowego. W zakres analizy antropometrycznej wchodzą, wiek. płeć, cecha i centyl – wymiarowanie i kontekst użytkownika, dokładny proces użytkowy.
    Projekt siedzisko kramarz wędrowny. Autorki: Klaudia Olczyk, Wiktoria Kułaga

    Projekt siedzisko kramarz wędrowny. Autorki: Klaudia Olczyk, Wiktoria Kułaga

    Projekt: Siedzisko dla...

    Projekt: Siedziska dla… PAC Autorki: Wiktoria Morawska, Ewelina Sieńko

    Projekt: Siedzisko dla....

    Projekt: Siedzisko-bujak dla czytelnika w publicznej bibliotece. Autorzy: A. Sadrak, M. Marasek, A. Hra

  2. Zadanie semestralne projektowe: „PROJEKT ZABAWKI DLA DZIECI W WYBRANEJ GRUPIE WIEKOWEJ”, zabawka powinna pełnić kilka dodatkowych funkcji – poza podstawową rozrywkową. Np.: wspomagać rehabilitację, naukę, motorykę (dużą/małą) koordynację wzrokowo-ruchową, precyzję, pamięć, poznawanie świata, umiejętności manualne itp. Technologia obróbki i wytwarzania jednostkowa – rzemieślnicza, możliwe również użycie plotera, czy lasera, łączenia tam gdzie to możliwie typu pióro-wpust, ewentualnie wkręty, klej. Gładkie krawędzie, dbałość o wykończenie płaszczyzn, kolorystyka dowolna jeśli farby to jedynie z atestem do użyte przez dzieci.
    Projekt zabawki dla dzieci: Kostka multifunkcyjna "Cubo" - Autor: Julia Nowak

    Kostka multifunkcyjna „Cubo” – Autor: Julia Nowak

    Gra karciana "Fruit Wir" Autor: Alicja Bieniek

    Projekt zabawki: Gra karciana „Fruit Wir” Autor: Alicja Bieniek

    Projekt: "Klocki sensoryczne 'MANU' ". Autor: Zuzanna Malec

    Projekt: „Klocki sensoryczne 'MANU’ „. Autor: Zuzanna Malec

  3. Zadanie semestralne projektowe: „PARAWAN Z DODATKOWĄ FUNKCJĄ UŻYTKOWĄ Analiza antropometryczna i koncepcja projektowa parawanu przeznaczonego dla konkretnego użytkownika, grupy docelowej, miejsca, szczególnego procesu użytkowego. Analiza antropometryczna – wymiarowanie i kontekst użytkownika, dokładny proces użytkowy. Po analizie istniejących rozwiązań i badanego elementu projekt gabarytowy koncepcji własnej obiektu z określeniem konkretnego użytkownika (grupy docelowej) oraz projektowanego procesu użytkowego z naciskiem na funkcje dodatkową. Koncepcja musi być skonstruowana z trzech elementów oparta na prostych kantówkach i zawiasach, wypełnienie może zostać wykonane z dowolnego materiału, bo prawdopodobnie w nim będzie się zawierać dodatkowa funkcja, którą będzie mógł pełnić zaprojektowany parawan. Bardzo ważna jest też oczywiście antropometria, która będzie stanowiła podstawę do założeń gabarytowych i szczegółowych produktu
    Projekt: PARAWAN Z DODATKOWĄ FUNKCJĄ UŻYTKOWĄ

    Projekt: Parawan z dodatkową funkcją użytkową. Autorzy: Zuzanna Malec, Damian Syska

    Parawan z dodatkową funkcją

    Parawan z dodatkową funkcją. Autorki: Anna Mazur, Julia Nowak

 

 

 

 

 

 

Nagrody:

  1. Konkurs ZABAWKA PRZYJAZNA DZIECKU 2022 organizowany przez Muzeum Zabawek i Zabawy z siedzibą w Kielcach; pod patronatem honorowym Prezydenta Kielc Bogdana Wenty oraz Marszałka Województwa Świętokrzyskiego Andrzeja Bętkowskiego.WYRÓŻNIENIE w kategorii zabawki artystyczne, prototyp, ludowe:
    Zuzanna Malec za zabawkę: „MANU – klocki sensoryczne”

    Projekt: "Klocki sensoryczne 'MANU' ". Autor: Zuzanna Malec

    Projekt: „Klocki sensoryczne 'MANU’ „. Autor: Zuzanna Malec – praca zdobyła wyróżnienie w konkursie ZABAWKA PRZYJAZNA DZIECKU 2022

 

 

Wydarzenia:

  1. warsztaty z wykorzystaniem symulatorów
Symulator otyłości

Symulator otyłości

Symulator odczuć wieku starczego

Symulator odczuć wieku starczego

Symulator odczuć wieku starczego

Symulator odczuć wieku starczego

symulator wad wzroku

Symulator wad wzroku

Film z warsztatów

Prace dyplomowe

Aleksandra Śliwińska L23

Dominika Rzegocka L23

 

Skip to content