Wydział Sztuki - mgr Konstanty Wileński

Wydział Sztuki Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach

mgr Konstanty Wileński

mgr Konstanty Wileński

„Wielki Muzyk…”, „Światowej sławy artysta…”, „Ukraiński Jacques Loussier, ale tylko z Polski…”, „Niekwestionowany autorytet…”

Konstanty Wileński pochodzi z inteligenckiej rodziny kijowskiej o bogatych tradycjach muzycznych. Jego dziadek kompozytor Ilia Wileński był pierwszym dyrektorem Filharmonii w Kijowie i jednym z założycieli trzech teatrów dramatycznych. Panującą w domu twórczą atmosferę uświetniały spotkania i koncerty, grywali tam znakomici muzycy, jak Władimir Horowitz i Henryk Neuhaus. W domu dziadka bywała także legendarna amerykańska tancerka – Isadora Duncan.

Wychowany w duchu artystycznego klimatu domu rodzinnego Konstanty podjął naukę w Konserwatorium Kijowskim, które ukończył z wyróżneniem. Studiował u znanych pedagogów, takich jak: A. Sztogarenko (kompozycja), R.Łysenko (fortepian). ”Jestem dumny, że zawodowy rodowód moich profesorów fortepianu sięga do samego Franza Lista. Ariadna Łysenko-moja profesor fortepianu byla uczennica znakomitego pianisty Neuhausa, który wirtuozerię czerpał z Leopolda Godowskiego – wybitnego ucznia Franza Lista.To jedna linia moich profesorów sięgająca Franza Lista. Należy przypomnieć że w drugiej linii nauczycielem mojej profesor Łysenko był znany Abram Lufer,uczeń Grigorija Beklemiszewa, którego nauczycielem był znakomity Feruccio Busoni – uczeń Franza Lista”.(K.W.). Równocześnie konsultacje z zakresu kompozycji udzielali mu Rodion Szczedrin i Aram Chaczaturian. Ukończył także w uczelni tej studia podyplomowe.

Jako profesor Konserwatorium w Kijowie, prowadził zajęcia z harmonii, orkiestracji i improwizacji. Jest kompozytorem i koncertującym pianistą. Posiada unikalny talent łączenia klasyki i jazzu. Uprawia różne gatunki muzyki: od wokalno-symfonicznej poprzez symfoniczną, teatralną, kameralną po jazzową. Koncertuje na całym świecie, z tak znakomitymi orkiestrami, jak: Królewską Orkiestrą w Brukseli, Jerozolimską Symfoniczną Orkiestrą czy Filharmonią Moskiewską. Uczestniczył w wielu międzynarodowych festiwalach muzycznych i jest laureatem szeregu z nich: Polska Klasyka (w Opolu), Festiwal Muzyki Żydowskiej (w Wielkiej Brytanii i Izraelu), Warszawska Jesień w 98 r.– jako kompozytor, GOŁOSIJEWO 88 (Kijów, Ukraina), XI Międzynarodowy Moskiewski Festiwal, SOLO-DUO-TRIO (Kraków 1989), Festiwal Bethovena (Falsterbo, Szwecja 1998) – jako pianista.

Ma w swoim dorobku osiem płyt z własnymi kompozycjami:

  • „Lunnyj Serp” (Melodia, Moskwa, 1987),
  • „All The Things You Are”(Melodia, Moskwa, 1989),
  • „Jazz Trio Duet Solo”(KOHC, 2001),
  • „Flute in Love”(Alexander, Israel, 2002),
  • „K.Vilensky – Works for Piano”(KOHC, 2004),
  • ”Bolling -Vilensky” Polskie Radio, Warszawa (2004).
  • „Scott Joplin RAGTIMES” Radio Gdańsk (2005).
  • „Mozart-Blues” (Israel 2008).

Jako pianista – wirtuoz i kompozytor muzyki fortepianowej w ostatnich latach cieszy się dużym uznaniem pianistów światowej sławy, zamawiających i wykonujących jego kompozycje. Do najbardziej znanych utworów Konstantego Wileńskiego zaliczyć można: SONATĘ, szwedska gazeta BLT (Blekinge Läns Tidning) pisała po wykonaniu tej sonaty – (…) Podobieństwo między utworami obecnie żyjącego Wileńskiego a genialnego romantyka Franza Lista, który zmarł w 1886, jest bardzo bliskie. Obydwaj są doskonali w wirtuozowskich passażach, które potrzebują wspaniałej techniki i ogromnej kompetencji muzycznej (…), WARIACJE NA TEMAT PAGANINIEGO na fortepian, trio jazzowe i orkiestrę symfoniczną, KONCERT – FANTAZJĘ NA TEMATY GERSHWINA na fortepian, trio jazzowe i orkiestrę symfoniczną, (…) Pierwsze dżwięki „The man I love” zapoczątkowały nastrojowe, mistrzowskie pod względem formy „Koncert-Fantazje na tematy George’a Gershwina”. Dwanaście genialnie ujętych w utworze, słynnych gershwinowskich tematów, jednych – ledwo zamarkowanych, innych – nakreślonych wyraziście, połączyło się płynnie w idealną całość… (Gazeta Wyborcza 7.06.99), … W jakimś momencie zorientowałem się, że ciekną mi łzy – dawno nie byłem tak wzruszony! Wspaniała „stylizowana” orkiestracja, doskonale dopasowane fragmenty z różnych utworów, pięknie brzmiący fortepian – wydawało się że autorem kompozycji i solistą był nie Konstanty Wileński, lecz sam Gershwin!(relacje Vadima Brodskiego po wykonaniu Koncertu-Fantazji na tematy Gershwina), TANIEC DIABŁA na dwa fortepiany, WARIACJE NA TEMATY BACHA na fortepian (trio jazzowe) i orkiestrę smyczkową. Jego opracowanie „Lotu Trzmiela” w krótkim okresie stało się znane w środowisku muzycznym świata.

W listopadzie 2004 roku w Filharmonii Wrocławskiej odbyła się I edycja Festiwalu „Jazztopad”.

Jak powiedziała Lidia Geringer D’Oedenberg: (…) Zaprosiliśmy absolutnie przodujących pianistów jazzowych z Polskiej i polskiego pochodzenia (…) To byli Adam Makowicz, Konstanty Wileński, Leszek Możdżer.

Atrakcyjność dorobku muzycznego Konstantego Wileńskiego polega na symbiozie muzyki klasycznej i jazzowej. (…)Dziś ambicją tego muzyka jest budowanie pomostów pomiędzy jazzem a muzyką poważną. To zresztą wyróżnia go na tle większości „bardzo poważnych” kompozytorów i decyduje o jego oryginalności (…) (Ruch Muzyczny,19 marca, 2000 r.).

 

Skip to content